Prawo kosmetyczne – kompleksowe wsparcie prawne dla branży kosmetycznej

Strzałka

Klaudyna Jarzec-Koślacz - radca prawny
Zadzwoń:796 888 559

Branża kosmetyczna jest jednym z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki. Dynamiczne zmiany trendów, rosnące wymagania konsumentów oraz zaostrzone przepisy prawne stawiają przed producentami, dystrybutorami, osoby odpowiedzialnej i importerami kosmetyków wiele wyzwań. Produkcja i obrót kosmetykami są regulowane zarówno przez przepisy unijne, jak i krajowe, które nakładają na producentów, dystrybutorów i importerów szereg obowiązków. Te regulacje mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa produktów, ochronę konsumentów oraz zgodność z wymaganiami rynkowymi.

Wspieram klientów nie tylko w spełnianiu wszystkich wymogów prawnych, ale także w dynamicznym rozwoju działalności, wchodzeniu na nowe rynki oraz rozwinięciu współpracy z sieciami drogerii i innymi partnerami biznesowymi.

Zakres oferowanych usług:

1. Wprowadzenie kosmetyku na rynek

  • Doradztwo w zakresie wymagań prawnych dotyczących składu, produkcji i bezpieczeństwa kosmetyków.
  • Doradztwo w zakresie dokumentacji produktowej, w tym Product Information File (PIF) oraz oceny bezpieczeństwa kosmetyków.
  • Wsparcie w procesie zgłoszenia kosmetyków do unijnego portalu CPNP (Cosmetic Products Notification Portal).

2. Oznakowanie i rejestracja kosmetyków

  • Weryfikacja etykiet pod kątem zgodności z przepisami prawa.
  • Pomoc w przygotowaniu deklaracji marketingowych (claims) zgodnych z zasadami uczciwej konkurencji oraz wytycznymi UE.

3. Obsługa umów ramowych i współpracy biznesowej

Umowa Ramowa Wytworzenia i Konfekcji Produktów Kosmetycznych to fundament dla rozwoju biznesu w branży kosmetycznej i klucz do nawiązania współpracy z wymagającymi partnerami, takimi jak sieci drogerii, firmy konfekcjonujące czy dostawcy komponentów.

W ramach wsparcia oferuję:

  • Przygotowanie i negocjowanie umów ramowych określających zasady wytwarzania, konfekcji oraz dostaw produktów kosmetycznych.
  • Analizę zapisów dotyczących wymagań jakościowych, regulacyjnych oraz logistycznych.
  • Zabezpieczenie interesów klienta poprzez precyzyjne określenie odpowiedzialności stron oraz zasad rozwiązywania ewentualnych sporów.

4. Wycofanie kosmetyku z rynku

  • Doradztwo w procedurach wycofania produktu z obrotu, w tym kontakt z organami nadzoru.
  • Ocena ryzyka związanego z niezgodnością produktów z normami prawnymi.

5. Postępowania administracyjne

  • Reprezentacja przed organami kontrolnymi, takimi jak SANEPID czy Państwowa Inspekcja Handlowa (PIH).
  • Przygotowanie odwołań od decyzji administracyjnych.

6. Zwalczanie nieuczciwej konkurencji

  • Reprezentacja w sporach dotyczących wprowadzających w błąd oznaczeń, niezgodnych z prawem reklam czy kopiowania produktów czy kampanii marketingowych.
  • Mediacje i negocjacje w sprawach spornych, w tym dotyczących relacji między konkurencyjnymi firmami kosmetycznymi.